In een arrest van 14 juni 2023 is het Supreme Court van het Verenigd Koninkrijk van oordeel dat niet gezuiverde accijnzen (T1 documenten) wel degelijk ‘andere kosten in verband met het vervoer’ in de zin van art. 23.4 CMR verdrag uitmaken, en dus door de wegvervoerder moeten vergoed worden aan de afzender. Ook al is…

De nieuwe ACCESS2MARKETS-website van de EU maakt het kiezen van de juiste Incoterm gemakkelijker. Nadat u uw product hebt aangewezen, berekent de website alle tarieven en belastingen, rekening houdend met alle geactualiseerde handelsovereenkomsten. Op deze manier biedt het ondersteuning aan alle importerende en exporterende bedrijven bij het kiezen van de juiste Incoterm. Probeer het uit…

De vordering tot (gerechtelijke) ontbinding van een vennootschap was een gekend drukkingsmiddel om een debiteur in slechte papieren ertoe te bewegen om de openstaande schuld toch (bij voorrang) te voldoen. Sinds de afschaffing van de kapitaalvereiste in de bv bij de inwerkingtreding van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (hierna: ‘WVV’), werd de vordering tot…

De Europese commissie stelt thans blijkbaar dat opleggers niet vallen onder de terugkeerplicht in het kader van cabotage. De beslissing is niet echt opmerkelijk, dit lijkt eerder een kwestie van voortschrijdend inzicht. Wel opmerkelijk is de wijze van communicatie: via een Q&A werd in juni meegedeeld dat er wél een terugkeerplicht was, nu wordt op…