Schrijf je in op onze nieuwsbrief in één of meerdere van onze specialisaties via onderstaand formulier!

    OndernemingenTransportInsolventieInternationaalVerkeer

    De vordering tot (gerechtelijke) ontbinding van een vennootschap was een gekend drukkingsmiddel om een debiteur in slechte papieren ertoe te bewegen om de openstaande schuld toch (bij voorrang) te voldoen. Sinds de afschaffing van de kapitaalvereiste in de bv bij de inwerkingtreding van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (hierna: ‘WVV’), werd de vordering tot…

    De Europese commissie stelt thans blijkbaar dat opleggers niet vallen onder de terugkeerplicht in het kader van cabotage. De beslissing is niet echt opmerkelijk, dit lijkt eerder een kwestie van voortschrijdend inzicht. Wel opmerkelijk is de wijze van communicatie: via een Q&A werd in juni meegedeeld dat er wél een terugkeerplicht was, nu wordt op…

    Sedert de afschaffing van de kapitaalvereiste voor de besloten vennootschap won deze vennootschapsvorm aan populariteit. De (relatief hoge) kapitaalinjectie die men bij de opstart van de activiteiten diende te voorzien werd immers afgeschaft. Toch blijft ook de commanditaire vennootschap een veelgebruikte oplossing om verder formalisme uit de weg te gaan. Een dergelijke vennootschap oprichten lukt…

    Het regime inzake bestuurdersaansprakelijkheid werd grondig gewijzigd bij de invoering van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (hierna: ‘WVV’). Zo wordt de aansprakelijkheidsregeling niet langer per vennootschapsvorm apart behandeld, maar wordt er één gebundelde regeling voorzien voor alle vennootschapsvormen. Een andere aanpassing die het WVV teweegbracht is het invoeren van een wettelijke aansprakelijkheidsbeperking. Wie kan…