Op 6 februari 2024 gaf Mr. Theo Macours van Legalis advocaten in opdracht van VOKA een opleiding over de aansprakelijkheid en gehanteerde documenten bij verschillende transportmodi. De cursisten werden door middel van een interactieve aanpak ‘wegwijs’ gemaakt in onder meer de basisverdragen (CMR, HVR, CMNI, CIM…), Incoterms en het toepasselijke procesrecht. Meer weten over deze…

In een arrest van 14 juni 2023 is het Supreme Court van het Verenigd Koninkrijk van oordeel dat niet gezuiverde accijnzen (T1 documenten) wel degelijk ‘andere kosten in verband met het vervoer’ in de zin van art. 23.4 CMR verdrag uitmaken, en dus door de wegvervoerder moeten vergoed worden aan de afzender. Ook al is…

De nieuwe ACCESS2MARKETS-website van de EU maakt het kiezen van de juiste Incoterm gemakkelijker. Nadat u uw product hebt aangewezen, berekent de website alle tarieven en belastingen, rekening houdend met alle geactualiseerde handelsovereenkomsten. Op deze manier biedt het ondersteuning aan alle importerende en exporterende bedrijven bij het kiezen van de juiste Incoterm. Probeer het uit…

De vordering tot (gerechtelijke) ontbinding van een vennootschap was een gekend drukkingsmiddel om een debiteur in slechte papieren ertoe te bewegen om de openstaande schuld toch (bij voorrang) te voldoen. Sinds de afschaffing van de kapitaalvereiste in de bv bij de inwerkingtreding van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (hierna: ‘WVV’), werd de vordering tot…

De Europese commissie stelt thans blijkbaar dat opleggers niet vallen onder de terugkeerplicht in het kader van cabotage. De beslissing is niet echt opmerkelijk, dit lijkt eerder een kwestie van voortschrijdend inzicht. Wel opmerkelijk is de wijze van communicatie: via een Q&A werd in juni meegedeeld dat er wél een terugkeerplicht was, nu wordt op…

Sedert de afschaffing van de kapitaalvereiste voor de besloten vennootschap won deze vennootschapsvorm aan populariteit. De (relatief hoge) kapitaalinjectie die men bij de opstart van de activiteiten diende te voorzien werd immers afgeschaft. Toch blijft ook de commanditaire vennootschap een veelgebruikte oplossing om verder formalisme uit de weg te gaan. Een dergelijke vennootschap oprichten lukt…

Het regime inzake bestuurdersaansprakelijkheid werd grondig gewijzigd bij de invoering van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (hierna: ‘WVV’). Zo wordt de aansprakelijkheidsregeling niet langer per vennootschapsvorm apart behandeld, maar wordt er één gebundelde regeling voorzien voor alle vennootschapsvormen. Een andere aanpassing die het WVV teweegbracht is het invoeren van een wettelijke aansprakelijkheidsbeperking. Wie kan…

De media berichtten reeds uitvoerig over de prijsstijgingen in verschillende sectoren. Vooral in de bouwsector swingen de prijzen van grondstoffen momenteel de pan uit, waardoor veel aannemers zich genoodzaakt zien om deze prijzen door te rekenen aan hun eindklanten. Voor nieuwe projecten is dit uiteraard geen probleem, maar wat met lopende projecten waarvan de overeenkomst…